Není obchod jako obchod

7. duben 2011
Publicistika

Koncem minulého měsíce o sobě dala slyšet sokolovská obecně prospěšná společnost Pomoc v nouzi. V Kynšperku nad Ohří otevřela prodejní místo s výrobky svých klientů. Téma pro Lubomíra Stejskala a jeho příspěvek Není obchod jako obchod.

Lidské osudy jsou rozmanité. A často nevyzpytatelné. Ne každý má útulný domov. Ne každý čistý trestní rejstřík. Přijde čas, kdy skončí pobyt v dětském domově nebo výchovném ústavu. Čas, kdy skončí ochranná léčba. Co následuje? Velice často cesta na okraj společnosti. Také za přispění předsudků na straně většinové populace. Světlo na konci tunelu může mít podobu nabídnuté ruky pracovníků obecně prospěšných společností. Jedna z nich působí v Sokolově. Jmenuje se Pomoc v nouzi a její sociální program zahrnuje také ubytování ve dvou Domech na půl cesty. V Kynšperku a nedalekých Nebanicích na Chebsku. Nosnou myšlenkou tohoto projektu je podpora aktivity klientů. Ti jsou vedeni k uvědomění si a rozvíjení vlastních schopností a dovedností, aby získali větší šanci zapojit se do normálního života.

Obyvatelé obou těchto domů se věnují rukodělné výrobě. Dárkový sortiment zahrnuje bižuterii, svíčky, dekorační předměty, šátky. Na pohled sympatické drobnosti, které ale mohou mít pro budoucnost jejich tvůrců zásadní význam. Pokud bude o toto zboží zájem. I tady se dostává ke slovu trh. Nejen elektronický, v podobě internetového e-shopu. Stejně tak potřebný je i klasický kamenný obchod. A právě takový prostor v Kynšperku klienti obou Domů na půl cesty nyní získali. Dobrá věc se podařila díky vstřícnosti radnice. A rovněž, jak jsme toho často svědky, za finančního přispění od sousedů. V tomto případě je partnerem nadace Hermana Gutmana z bavorského Norimberku. Nový obchod není ale pouhou prodejnou. Slovy vedoucího obou sociálních domů Ondřeje Žáka jde o víc: o „veřejnou prezentaci a odpovědnost lidí, kteří dosud v životě neměli tolik štěstí jako většina z nás“.

Ruční práce

V Kynšperku byla vytvořena další příležitost pro ty, kdo potřebují pomoc druhých a sami jsou aktivní. Nakolik bude úspěšná, o tom rozhodnou pravidla nabídky a poptávky. Pakliže se zákazníci rozhodnout kupovat dárkové předměty klientů sociálních služeb proto, že se jim líbí. Tedy z opravdového zájmu, nikoli kvůli falešnému soucitu.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.