Lubomír Stejskal: Podmíněný optimismus

11. červenec 2013
Publicistika

Konec prvního pololetí přinesl mnoha západočeským fanouškům železnice z oblasti Slavkovského lesa alespoň částečně splněný sen. Po rekonstrukci kratšího úseku tratě mezi Loktem a Krásným Jezem se na ni vydaly po šestnácti letech první osobní vlaky. K této události se v komentáři Podmíněný optimismus vrací Lubomír Stejskal.

Sklenice naplněná do poloviny může být označena jako poloprázdná. Tak by její stav hodnotili pesimisté. Optimisté by řekli, že je poloplná. Podobně můžeme nahlížet na obnovení provozu na železniční trati s tradičním označením 144. Ty tam jsou doby, kdy oběma směry mezi Loktem a Krásným Jezem jezdilo více než dvacet spojů denně. Jak známo, od června 1997 nejel ani jediný. Pak kolejový svršek zarůstal. Ledacos kovového zmizelo v ledasjaké sběrně.

Plynul rok za rokem a s každým novým letopočtem víc a víc klesala naděje na obnovení provozu v tomto koutě západních Čech. Jak ale ukázala slavnost na konci minulého měsíce, naděje přežila. Po opravě tratě se do jízdního řádu dostaly po šestnácti letech nové údaje. Pesimisté namítnou: z patnácti kilometrů bylo zprovozněno pouze šest. Osobní vlaky jezdí jenom během víkendů. V celkovém počtu dvanácti spojů. S garancí zatím do 1. září.

Co bude po tomto datu, záleží na více okolnostech. Na zájmu cestujících i na tom, zda koleje smysluplně využije firma, která v Horním Slavkově vyrábí železniční cisterny. To by neměl být problém. Něco podobného realizovali loni s vlečkou v Kyselce a jistě se to povede i zde. Mnohem závažnější je jiná otázka. Jak v našem vysílání řekl hornoslavkovský starousedlík pan Merkl: „Doufejme, že se to časem protáhne až do Lokte.“ Tím vyjádřil neblahou skutečnost, která poněkud mírní prvotní nadšení. Obnovená trať nevede ani do jednoho z obou měst, kterými původně procházela, tedy ani do Lokte, ani do Horního Slavkova; zde končí na jeho východním okraji. To její význam poněkud zmenšuje.

Nicméně viděno realisticky: podle slov radního Karlovarského kraje pro oblast dopravy Petra Navrátila: prioritou je nákladní doprava pro společnost vyrábějící cisterny. Což znamená, že pokud se podaří udržet i dopravu osobní, bude to bonus navíc. Nikoli to nejpodstatnější v tomto jistě pozoruhodném projektu obnovy.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.