Lubomír Stejskal: Nová naděje

8. srpen 2013
Publicistika

Krátký úsek rychlostní silnice číslo 6 mezi Bošovem a Lubencem se bude přece jenom modernizovat. Začít by se mělo ještě letos. Této jistě dobré zprávy pro motoristy cestující mezi Karlovými Vary a Prahou si v příspěvku Nová naděje všímá Lubomír Stejskal.

Nejprve letmý pohled do nedávné historie. V polovině května 2010 přinesla média zprávu o jednom slavnostním výkopu. Týkal se nově budovaného úseku mezi Bošovem a Lubencem. O dva měsíce později se novým ministrem dopravy stal Vít Bárta. Ten přesně za jeden měsíc počínající stavbu zastavil. Důvod? Nedostatek financí.

Celé tři roky se zdálo, že modernizace tohoto úseku skončila u ledu. Mezitím se motoristé dozvěděli, že místo něj by mohla být realizována, nejdříve ovšem za dva roky, výstavba obchvatů obcí mimo Karlovarský kraj. Od Lubence po Hořesedly.

Pocit zklamání, možná i rezignace vystřídala v těchto dnech nová naděje. Peníze se našly. Pro začátek 100 milionů korun z evropských fondů. Pokud vše půjde podle zveřejněných předpokladů, slovo plán nechme raději stranou, měl by být tento úsek dokončen v roce 2015. Stát bude 1 miliardu 650 milionů korun.

Tím se nijak neliší od jiných tuzemských rychlostních silnic, jejichž cenu kritizoval v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad. Modernizovaný úsek Bošov – Lubenec má délku 4 120 metrů. Kilometr tedy vyjde na 400 milionů korun. Podle výsledků nejnovějších studií byla R6 vyhodnocena jako ekonomicky přínosná, z regionálního i celostátního hlediska.

To, co si běžní lidé myslí dlouhá léta, jakoby nyní bylo úředně potvrzeno. Pozitivní důsledek – rekonstrukci komunikace je možné platit penězi z Bruselu. Z toho plyne další kladný aspekt věci. Obnovení stavby nemá co dělat se současnými politickými turbulencemi. Jinými slovy: změna na postu ministra dopravy by neměla znamenat to, co v roce 2010. Tedy opětné zastavení prací. To je jistě potěšující.

Přesto ale mnoho důvodů k jásání není. Úsek Bošov – Lubenec představuje pouhý zlomek té části silnice R6 mezi Karlovými Vary a Novým Strašením, potažmo Prahou, která vyžaduje modernizaci. Z tohoto hlediska je možné konstatovat: jak málo dnes může stačit k motoristově radosti.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio