Lubomír Stejskal: Konkrétní obrysy

25. červenec 2013
Publicistika

K létu patří turistika a k ní zase cestování na železnici. Nejnovějšího vývoje kolem dvou projektů na západě Čech, které by měly dopravu vlakem zkvalitnit, si v poznámce Konkrétní obrysy všímá Lubomír Stejkal.

Minulé dny přinesly další světlo na konci tunelu. V jednom případě dokonce doslova. Půjde o nejdelší chystaný železniční tunel, jaký kdy byl v naší republice postaven. Jako součást výstavby nového koridoru spojujícího Plzeň a Rokycany. Ve hře jsou miliardy. Není proto divu, že firma, která ve výběrovém řízení neuspěla, podala odvolání. Antimonopolní úřad se ale s jejími námitkami neztotožnil a obřímu projektu minulý týden požehnal. Po dokončení stavby v roce 2016 by se měla cesta rychlíkem z Plzně do hlavního města opět o poznání zkrátit.

Tříleté zpoždění způsobené spory kolem pozemků a zmíněným protestem těch, kdo nebyli vybráni, je jistě nepříjemné, ale v porovnání s tím, čeho jsme či spíše nejsme svědky na karlovarském horním nádraží, se nejeví jako tolik významné. O rekonstrukci tamní budovy, která soupeří o prvenství v hitparádě nemovitostí dělajících lázeňskému městu nepřehlédnutelnou ostudu, se hovoří více než dekádu. Po letech už lidé přestali doufat. Navzdory tomu, že i zde se občas objevilo světlo naděje. Aby vzápětí zase pohaslo. Takovým světlem bylo minulý rok vydané stavební povolení. Mluvčí Českých drah se tehdy dušovala: Uděláme všechno proto, aby práce začaly ještě letos.

Sliby chyby. Veřejnost se nyní dozvěděla, že nutnou podmínkou pro to, aby se věci daly do pohybu, je změna vlastníka chátrající budovy. Místo Českých drah by ji měla převodem získat movitější Správa železniční dopravní cesty. Podle karlovarského hejtmana Josefa Novotného je uskutečnění tohoto právního aktu na dobré cestě. Navíc před dokončením je přípravná fáze chystané rekonstrukce prvního a druhého nástupiště na horním nádraží. Hejtman odhaduje, že práce by mohly začít začátkem roku 2014. Není to ovšem nic jiného než další ze série termínů, které už cestující v této věci slyšeli. Proto mnoho důvodů k optimismu nemají.

Zbývá jim jediné: Doufat, že konkrétní obrysy bude mít měsíc po měsíci nejen rokycanský koridor, ale po letech čekání také projekt obnovy karlovarského horního nádraží.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio