Lubomír Stejskal: Hora porodila myš

2. březen 2012
Publicistika

Mezi dotacemi, které Evropská komise pro Českou republiku v minulých dnech schválila, je také jedna ve výši sedmi miliard korun. Určena je na výstavbu části západočeského úseku rychlostní silnice R6, jež spojuje Karlovarský kraj s Prahou. Přestože jde o částku na první pohled vysokou, po praktické stránce žádný průlom znamenat nebude. Více v příspěvku Lubomíra Stejskala nazvaném Hora porodila myš.

Rychlostní silnice R6 je téma, které z médií jen tak nevymizí. Hovořit se o něm bude tak dlouho, dokud stavbaři komunikaci nedokončí - zde máme na mysli úsek mezi lázeňskou metropolí a Novým Strašecím ve směru na Prahu. Na přetřes se ovšem může silnice dostat i potom: pakliže se začne vlnit. Ale nepředbíhejme a vraťme se do současnosti.


Když minulý týden schválili v Bruselu, v rámci Operačního programu Doprava, na komunikaci R6 v přepočtu sedm milard korun, jako titulek ve zprávách agentur to znělo nadějně. Naděje měla ovšem jepičí život: optimismus řidičů skončil ve chvíli, kdy se dočetli, že peníze jsou určeny na úsek vedoucí z Jenišova a končící u Kamenného Dvora nedaleko Kynšperka nad Ohří. Kdo v uplynulých týdnech mezi Karlovými Vary a Chebem cestoval, ví, že tato část je prakticky hotová. Zbývající krátký úsek mezi odbočkami na Nové Sedlo a Sokolov, kde jsou zatím zprovozněny pouze dva pruhy, bude dokončen příští měsíc. V zásadě tedy hora porodila myš. Dotace se totiž nedotkne směru z Karlových Varů do Prahy. Na tomto úseku nesvítí ani ono pomyslné světlo na konci tunelu. Zhaslo ve chvíli, kdy tehdejší ministr dopravy Vít Bárta rozhodl o zastavení prací na krátkém úseku mezi Bošovem a Lubencem. Připomeňme: 14. května 2010 byla stavba slavnostně zahájena, aby ji o tři měsíce později ministerské rozhodnutí vystavilo červenou kartu.

Logo


Nelze se proto divit neformálnímu vyjádření náměstka karlovarského hejtmana Petra Navrátila. Nechal se slyšet, že kdyby se dozvěděl o dotaci Evropské komise pro zastavený úsek Bošov - Lubenec, nejspíš by skákal radostí. Bezpochyby by nebyl jediný. Buďme ale realisty: on a zejména motoristická veřejnost jsou okolnostmi přinuceni být skromnější. Uvítali by osvobození úseku Karlovy Vary – Cheb od dálničního poplatku. Kraj soudí, že by to vzhledem ke stavu celé R6 bylo logické a vůči řidičům férové. Otázka je, zda stejného názoru bude také úřad, který o tom rozhodne: pražské ministerstvo dopravy.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio