Lubomír Stejskal: Běh na dlouhou trať

2. květen 2013
Publicistika

Dvě zprávy, jedna relativně dobrá a jedna pro motoristy špatná, se týkají vývoje na rychlostní silnici R6 mezi Karlovými Vary a Prahou. Jedna hovoří o malém světlu na konci tunelu v podobě chystaného obchvatu Řevničova a Krušovic, druhá o nepříjemné objížďce na Bochovsku. Více v komentáři Lubomíra Stejskala nazvaném Běh na dlouhou trať.

Všechno souvisí se vším. Když byl loni v červnu ustanoven do funkce krajského šéfa Ředitelství silnic a dálnic v Karlových Varech bývalý primátor Petr Keřka, nestihl si ani vybalit. Ve funci pobyl i s víkendem pět dnů. Než v Praze zjistili, že jde o kontroverzní osobnost. Jednoho z aktérů skandální losovačky, která se stala symbolem manipulace při výběru zhotovitelů veřejných zakázek. Místo pak bylo až do konce března neobsazeno. Novým šéfem krajského ředitelství se stal Martin Leichter. Pro mnohé uživatele silnice R6 cosi jako příslovečné stéblo, jehož se v zoufalé naději chytne každý tonoucí.

Tuto roli mu přisoudila neexistence čtyřproudé varianty na podstatné části této klíčové dopravní spojnice se západem Čech. Motoristé by jistě rádi doufali, že se změnou na vedoucí pozici se v této věci objeví alespoň světlo na konci tunelu. Mnozí z nich ještě mají v paměti slib vlády, v jejímž čele stál nynější prezident Miloš Zeman. Kabinet byl tehdy, na konci února 2002, v našem nejmenším kraji na výjezdním zasedání. Jedním z výstupů, které zazněly během setkání s občany v hotelu Thermal, bylo dokončení modernizace R6 do roku 2010. Ovšem sliby chyby. Jsme na začátku května 2013 a nový ředitel Leichter je nucen realisticky konstatovat: R6 je běh na dlouhou trať. Nejbližším velkým cílem nového vedení je společný obchvat Řevničova a Krušovic. Začít budovat by se měl za dva roky.

Mírnou radost ovšem kalí skutečnost, že už tento měsíc čeká řidiče a cestující další omezení. Jako úzké hrdlo bude do konce roku fungovat provizorní objížďka kvůli rekonstrukci mostu nedaleko Bochova. Na této státem poněkud zapomenuté silnici se budou muset motoristé opět obrnit větší dávkou trpělivosti. A oprášit starý vtip o jednom rozdílu. Vlastně to žádný vtip není. Zatímco my jsme tu kdysi budovali socialismus, v západním Německu budovali dálnice.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio