Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje roste

2. září 2005

Od včerejška se opět o něco rozrostl integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Po dobudování přestupních terminálů se do něj zapojily další mikroregiony, a to Sokolnicko a Zbraslavsko s asi čtyřiadvaceti tisíci obyvatel. Ne všichni ale zřejmě budou s novou nabídkou hromadné dopravy úplně spokojeni - namísto dosavadních přímých spojů budou totiž muset častěji přestupovat.

Principem integrované dopravy je totiž co největší omezení, nebo dokonce úplné zrušení souběžných spojů a linek - se stejným vozovým parkem a provozními náklady lze pak zajistit vyšší četnost spojů. Větší efektivita dopravy se ovšem bez zvýšení počet přestupů neobejde. "Takto ušetřené prostředky lze investovat třeba do modernizace autobusů," připomíná ředitel koordinační firmy Kordis Jmk Jaromír Holec.

Dalšími výhodami integrované dopravy je jedna jízdenka pro celou cestu bez ohledu na druh a počet použitých spojů, jednotný a přehlednější tarif se všeobecně platnými slevami či co nejširší zavádění taktové dopravy s pravidelnými a snadno zapamatovatelnými odjezdy. Přesto ne všichni přijímají novinku pozitivně. Konkrétní výhrady se obvykle týkají právě zvýšeného počtu přestupů. U současného rozšíření jsou nespokojeni třeba v Újezdu u Brna. Přesunout přestupní uzel ze Sokolnic k nim ale nebylo možné, protože vlakové nádraží v Újezdu nemá potřebné parametry. I přesto se ale radní snaží nalézt nejuspokojivější řešení.

Logicky ale ani není možné, aby změny při integraci dopravy znamenaly zlepšení pro úplně všechny dosavadní cestující. "Značné výhrady jsou například už nyní na Vyškovsku, jehož část má být plně integrována v příští etapě rozvoje od letošního prosince," připouští jihomoravský radní odpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil. " Ten systém se dotýká tak velkého počtu lidí, že není možné se zavděčit všem. Lidé, kteří jsou zvyklí jezdit z Křenovic do Vyškova osobním vlakem, a o tuto možnost přijdou, pro ty je pochopitelné, že s tím nesouhlasí," vysvětluje radní Pospíšil.

Zrovna tak občané Dambořic, kteří mají přímý, ale hlavně vyhovující autobusový spoj do Brna a budou muset v Sokolnicích přestupovat, s tím souhlasit mohou až někdy v budoucnu, až se přesvědčí o jiných výhodách systému. A nebo také nebudou souhlasit nikdy a budou v těch pěti procentech nespokojených.

autor: hol
Spustit audio