Dodavatelům energií se po krachu skupiny Bohemia Energy stále nedaří kontaktovat desítky tisíc lidí

10. prosinec 2021

Bezmála 160 tisíc domácností stále zůstává v režimu dodavatelů poslední instance. Vyplývá to z dat, která má Český rozhlas přímo od dodavatelů elektřiny a plynu. Část z těchto zákazníků se navíc stále nedaří kontaktovat. Platí tak výrazně vyšší zálohy, než při uzavření dlouhodobé smlouvy, navíc jim může po uplynutí šestiměsíční lhůty hrozit odpojení od energií. 

Podrobnosti zjišťoval reportér Václav Plecháček. Připomeň kdo jsou vlastně dodavatelé poslední instance?

Čtěte také

Jsou to koncoví dodavatelé elektřiny a plynu. U elektrické energie jde v závislosti na konkrétním regionu o dvě společnosti. V Královéhradeckém kraji je to ČEZ Prodej. U plynu existují napříč republikou tři koncoví dodavatelé. V našem kraji je to Innogy Energie.

Pod dodavatele poslední instance po krachu Bohemia Energy a jejích dceřiných firem automaticky přešlo zhruba 900 tisíc odběratelů. Dodávky od takzvaných dodavatelů poslední instance mohou trvat až půl roku. V této lhůtě by měli zákazníci uzavřít standardní smlouvy o dodávkách energií.

A vybrat si samozřejmě mohou libovolného dodavatele, který na trhu je. Tedy nejen zmiňované firmy, u kterých ze zákona dočasně jsou.

Pro by lidé v režimu dodávek energií od dodavatelů poslední instance neměli zůstávat zbytečně dlouho?

Čtěte také

Už se o tom mluvilo velmi mnoho, takže jen připomenu, že je to hlavně kvůli velkým měsíčním zálohám na energie. Ty jsou často až desetitisícové. Lidé sice měli možnost zaplatit v listopadu jen polovinu vyměřených záloh a v prosinci o 40 procent méně, to ale neznamená, že jim budou doplatky prominuty.

Všechno budou muset lidé zaplatit v konečném vyúčtování podle skutečné spotřeby.

A u té nové, často dlouhodobé smlouvy, kterou by měli lidé uzavřít, tak mohou získat výhodnější tarify než u dodavatelů poslední instance.

Řadu lidí se energetickým společnostem nedaří kontaktovat. Jak je to možné? A co by lidé měli pro přechod na trvalé smlouvy udělat?

Jedním z důvodů, proč se dodavatelům energií nedaří odběratele kontaktovat, jsou prý zastaralé údaje z původních databází. Říkají to zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu a potvrzují to i dodavatelé poslední instance.

Čtěte také

Například podle zástupců ČEZu se jim vrátilo 10 tisíc dopisů určených pro lidi, kteří přišli o svého dodavatele energie. Pracovníci ČEZu proto například spustili kampaň na sociálních sítích, začali posílat SMS zprávy nebo e-maily.

Innogy podle svého mluvčího navíc zkouší lidi obvolávat nebo za nimi začali chodit najatí externisté přímo domů.

Možností, co dělat pro přechod na novou smlouvu, je několik. Nejjednodušší je asi podepsat smlouvu na webu, často to trvá jen několik minut. A například společnost ČEZ tvrdí, že podle jejích statistik s tím nemají problém ani starší lidé.

Další možností je samozřejmě návštěva zákaznického centra dané společnosti, popřípadě telefonát na linky, které dodavatelé nabízí.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.