Bezdružická lokálka se loučí se „starým Rámusákem“

28. červen 2018

Fanoušci železnice se v sobotu 30. června sejdou v Trpístech, jízdou historického parního vlaku se symbolicky rozloučí s mostem přes Hracholuskou přehradu. 118 let starý most totiž čeká rekonstrukce.

Vlak bude jezdit v úseku Trpísty-Pňovany a zpět, v jeho čele bude parní lokomotiva 313.902, v soupravě s historickými dřevěnými vagony bude řazen také oblíbený bistrovůz. V nově zrekonstruované stanici Trpísty čeká na cestovatele živá hudba, občerstvení, tematická výstava věnovaná železničnímu mostu, stánky s regionálními produkty a muzejní expozice v železničním voze pana Simbartla. Speciální večerní jízdu parního vlaku završí v 21:50 hodin ohňostroj u mostu a jízda hracholuského parníku Plzeň. Ve večerních hodinách bude most slavnostně nasvícen.

Železniční most přes přehradní nádrž Hracholusky na Plzeňsku

Parní vlaky budou vyjíždět z Trpíst, ale zastavovat budou i v Blahoustech. Jízdní řád je dostupný na webových stránkách Bezdružické lokálky. Most si zájemci nejlépe prohlédnou z paluby parníku, nebo se mohou vydat pěšky od železniční stanice Pňovany, odkud po 15 minutách dojdou lesní prošlapanou cestou k železničnímu přejezdu a dále na mýtinu nad přehradou, odkud se nabízí krásná vyhlídka na most.

Rekonstrukce byla nutná

118 let starý most se po letech příprav se konečně dočkal rekonstrukce. „Výluka na trati proto začne 23. července a spoje po mostě začnou jezdit pravděpodobně na konci listopadu,“ řekl Marek Plochý za spolek Plzeňská dráha. Provoz linky lodní dopravy bude v době rekonstrukce jen v úseku mezi hrází a mostem. V místě nebude zastávka, loď se před ním jen otočí a popluje nazpět. Během léta také nebude most průchozí.

Most přes údolí Mže leží v kilometru 1,4 na trati Pňovany - Bezdružice. Jezdí po něm jak pravidelné spoje Českých drah, nákladní přeprava, tak historické motorové a parní vlaky. Zejména jeho ocelová konstrukce vykazuje zjevné známky silného napadení korozí. Ostatně, jak uvádí web Bezdružické lokálky, jedná se o jednu z nejstarších ocelových konstrukcí, které lze na síti České železnice dnes najít. Vyrobena byla v letech 1899/1900 a poslední větší údržby se dočkala před rokem 1973. Od té doby chátrá a je limitujícím faktorem existence celé železniční trati do Bezdružic.

autor: Michaela Svobodová
Spustit audio

Související