Alena Zemančíková: Plzeň působila v 80. letech minulého století jako město po válce

10. říjen 2014
Publicistika

Pamatujete si plzeňské kino Čas na náměstí Republiky? Později tam bylo divadlo, to už je dnes také zrušeno. Alena Zemančíková na tohle místo vzpomíná ve svém fejetonu.

Kdysi, bylo to v polovině 80. let 20. století, působila Plzeň jako město po válce. Čtvrti, které dnes prakticky patří k centru, Petrohrad, Roudná, přední Skvrňany, Karlov, byly odsouzené ke zbourání a mnohé se už také bouraly.

Vzpomínáte na ruiny?

Z nástupiště hlavního, tehdy ještě Gottwaldova nádraží, jsme se dívali, jak padá secesní lékárna, u Výstaviště byla dlouho obnažená stěna obývacího pokoje v prvním patře i s válečkem na stěnách a nad manželskou postelí namalovaným Karlštejnem. Ve dvorních rizalitech tekly schodopády vody, které v noci mrzly do poetických tvarů. Litinová zábradlí a ploty mizely ve sběrnách. Takovou vášeň pro bourání snad zažila předtím jen Praha, když se sto let předtím asanovalo židovské město a Josefov. Argumenty byly stejné – špatná hygiena, nekvalitní bydlení. A dnes už víme, že kdyby se ty domy nezbouraly, byly by v nich dnech pěkné byty na výborných adresách blízko centra. Tenkrát tam bydlela chudina a bohéma, dnes by to byly nóbl penziony.

Gottwaldovo nádraží v Plzni
Plzeňské Výstaviště - Ex Plzeň

Divadlo Čas vzniklo z kina

V 90. letech vzniklo v paláci Pojišťovny na náměstí Republiky divadlo Čas. Byla to sympatická moderně a elegantně zařízená scéna, vhodná (kromě levnějších dovezených divadelních produkcí) také k pořádání debat u kulatých stolů, panelových diskusí a dalších projevů občanské angažovanosti na přelomu milénia. Interiér prostoru ve funkcionalistickém paláci byl strohý a tak byl požádán výtvarník Petr Novák, který tou dobou působil v chebském divadle, aby tam vytvořil nástěnné malby. A on – v černobílém provedení – zachytil na stěnách Plzeň, mizející v čase, podle skic, které měl z 80. let.

V tom sále ještě dřív byl biograf. Kina Čas fungovala způsobem, kterému dnes říkáme řetězec – v každém kinu Čas ve všech krajských městech běžela přes den za minimální vstupné smyčka krátkých filmů, až večer se tam promítaly filmy celovečerní. Byla to levná ohřívárna pro penzisty a odpolední odkladiště dětí, bylo to bezvadné velkoměstské zařízení. I tohle zrušené kino měl malíř na paměti, černobílým provedením se malby podobaly starým filmům a fotkám, na kterých je vidět, jak na bílém sněhu v Plzni pod nohama chodců praskala souvislá černá vrstva sazí. Na těch nástěnných malbách byly i lidské postavy, spíše postavičky, dvě děti – připomínaly, že čas plyne a ti, kteří jsou dnes mezi těmi troskami malí, se jednou budou ptát, kam to všechno přišlo. Malby se dobře snášely s interiérem divadla i jeho osvětlovacím a dalším technickým zařízením. V technicky elegantním zařízení připomínaly, co tu bylo.

Převrat zachránil Roudnou a Petrohrad

Naštěstí se všechno zbořit nestihlo, přišel převrat a například Petrohrad nebo Roudná zůstaly stát. Železnou oponou a Berlínskou zdí zastavený čas se po čtyřiceti letech prudce pohnul jako vlak na trati a ve zrychleném režimu začal dohánět zpoždění. Najednou byly domy opravené, a protože všechny ve stejnou dobu, bylo toho nového až příliš. Plzeň se z pochmurného města, jehož zdobné měšťanské domy s bohatými štukaturami v sobě ukrývaly rozdělené byty se společnými záchody a koupelnami, stala elegantní metropolí s novými kašnami na náměstí, pohádková kulisa až komicky zdobených fasád na Jižním předměstí dostala nové barvy a tvary, vše, co jsme si mysleli, že je neobnovitelné a nebude o to zájem, se – alespoň navenek - obnovilo.

Pohled na Rychtářku a Roudnou

Nástěnné malby zmizely

V tom letu času bylo v paláci Spořitelny na náměstí Republiky zrušeno divadlo Čas, divadelní sál se změnil v Centrum tance se zrcadlovou stěnou a lesklou dřevěnou podlahou. K tomu se nástěnné malby nehodí, a tak byly zabíleny.
Poslední dobou se začíná v odborných kruzích psát o tom, jak byla zlikvidována významná umělecká díla z veřejného prostoru jenom proto, že noví majitelé objektů, případně zastupitelé obcí, je považovali za cosi komunistického a tudíž bezcenného. Nástěnné malby v divadle Čas žádné ideologické zadání neměly, důvody zrušení divadla Čas byly komerční, ale stejně: zajímalo by mě, zda byly malby zdokumentovány alespoň fotograficky, zda někde v nějakém archivu je zachována někdejší podoba divadla Čas.

Návrhy k těm malbám vystavil jejich autor Petr Novák 4. října v kapli v Telicích na Stříbrsku, spolu s dalšími obrazy, zachycujícími dobu, o níž teď byla řeč. Ta výstava se jmenuje „Vstup na vlastní nebezpečí“.

Spustit audio