Znovuzahájení stavby obchvatu České Lípy se blíží, ŘSD posuzuje nabídky stavebních firem

30. srpen 2023 09:41

Ředitelství silnic a dálnic se chystá na obnovu realizace obchvatu města Česka Lípa. Přeložku silnice číslo 9, která má spojit největší města v regionu, stát přerušil v roce 2009 v době celosvětové hospodářské krize.

Čtěte také

Mezi Českou Lípou a Novým Borem měli řidiči už dávno jezdit po silnici, která míjí obydlená území. V druhé polovině roku 2023 se Ředitelství silnic a dálnic opět přiblížilo pokračování této desítky let plánované stavby. Uzavřelo příjem nabídek na víc než půlmiliardovou zakázku.

Stavět by se tedy mohlo ještě v roce 2023, alespoň první a kratší ze dvou zbývajících úseků. Ředitelství silnic a dálnic obdrželo od stavebních firem celkem pět nabídek, z nichž se všechny vešly do očekávaného rozpočtu.

Jeden a půl kilometru obchvatu bude stát mezi 550 a 650 miliony korun. Podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla podalo nejvýhodnější nabídku konsorcium firem Switelsky a Herkul.

Koncem srpna 2023 běží hodnocení jednotlivých nabídek. Definitivního stavitele bude veřejnost zřejmě znát do dvou týdnů. Vzhledem k tomu, že je na stavbu vydané stavební povolení, můžou minimálně přípravné práce na úseku mezi průmyslovou zónou Dubice a místní částí Dolní Libchava začít brzy.

Druhý úsek, který se napojí na mimoúrovňovou křižovatku v Novém Boru, je mnohem delší. Je to zhruba deset kilometrů zcela nové vozovky, většinou v režimu 2 plus 1, tedy tříproudá silnice.

Podle původních plánů měla stavba prakticky navázat na tu dříve popisovanou první etapu Dubice - Dolní Libchava. Objevily se ale problémy s odporem lidí a ekologických spolků. Vadí jim, že stavba, byť s odstupem, bude míjet zástavbu.

Proti se postavila například část obyvatel Skalice u České Lípy. ŘSD proto upravuje přípravnou dokumentaci tak, aby námitkám vyhovělo.

Se stavbou už se začalo před zhruba patnácti lety vybudováním mostu u Sosnové, který se tehdy málem nedostavěl. V roce 2009 vrcholila světová hospodářská krize a tehdejší ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných rozhodl o přerušení a zakonzervováno rozestavěného díla. To se ale nakonec ukázalo jako možná i nákladnější, než ho prostě dokončit, a to se následně i stalo.

Této estakádě se v České Lípě údajně přezdívá „most ke kovošrotu“, protože přímo tam ústí, ale využívají ho i lidé mířící od Mladé Boleslavi a Prahy do průmyslové zóny. Na most ještě následně navázala úprava ulice u Obecního lesa, kde se vozovka rozšířila, a postavil se kruhový objezd k jednotlivým továrnám. Na tuhle silnici, u křižovatky s Litoměřickou a Dubickou ulicí, snad brzy naváže další silnice.

Spustit audio

Související