Zimní pneumatiky vybírejte podle svých potřeb. Kdy se vyplatí celoroční a proč je potřeba kontrolovat tlak?

8. listopad 2025

Od 1. listopadu by řidiči měli mít na autech zimní pneumatiky. Policii a pojišťovny to bude zajímat zejména v případě nehody, když bude na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Přezouvání stojí peníze a musíme mít skladovací prostory na letní pneu. Možná proto každý rok stále více řidičů preferuje pneumatiky celoroční, které vyjdou o pár korun dráž, ale ušetří po dobu jejich životnosti náklady na přezouvání a sadu disků kol. Jak jsou na tom celoroční pneumatiky?

„Celoroční pneumatiky jsou poslední dobou moderní, ale mají svá kritéria,“ říká Jan Drnec z plzeňského pneuservisu. „Jsou určené pro lidi, kteří za rok najezdí do 5 000 km převážně ve městě, kde jsou silnice po sněhové nadílce uklizené. Nebude jezdit v létě v horku po dálnici a v zimě ho nenapadne jet na hory. Celoroční pneumatiky mají v horku podstatně delší brzdnou dráhu a to samé platí i na horách. Na rozdíl od klasické zimní pneumatiky mají ty celoroční podstatně horší jízdní vlastnosti a přilnavost.“

Starší motoristé měly dvě sady plechových disků, s pneumatikami pro letní a zimní provoz. Moderní vozy mají disky lité, dražší a tam už je to zase o penězích. Tito řidiči ubývají, protože se rozměry disků zvětšují. Na rozměry od 18 palců už laciný plechový disk nekoupíte. Tam už se vyplatí, vzhledem k jejich ceně, pneumatiky přezouvat. 

Tato zimní pneumatika je s hloubkou dezénu 3,13 mm příliš opotřebovaná

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky by měly mít vzorek minimálně 4 mm a neměly by být starší než 4 roky. Je to dáno tím, že směs, ze které jsou vyrobené, stárne, ztrácí elasticitu, a tím pádem i své vlastnosti.

Zimní pneumatiky vybírejte dle svých potřeb. Jinou pneumatiku potřebuje řidič, který nejezdí po dálnici, rychlostní silnici a najede za zimu cca 5 000 km. Jinou řidič, který za zimu najede 20 000 km a jezdí všude. Na to by se vás měli zeptat v každém pneuservisu a podle toho vybrat vhodnou pneumatiku. Kvalitní pneumatika od evropského výrobce nemusí stát více než dovoz z Číny s pochybnými vlastnostmi.

Kvalitní servis poznáte podle toho, že i když přijedete na výměnu pneumatik na discích, kola umyje v myčce a dá je do pytlů. Z těch pak pneumatiky vyndáte, necháte uschnout a uložíte tam, kde nesvítí slunce. Pneumatiky na discích můžete skládat naležato do komínku. Samotné pneu nastojato. Čas od času s nimi můžete pootočit, ale není to podmínkou.

Pneuservis v Jesenici - i tam mají mechanici plné ruce práce

Kontrola tlaku

Pokud nemáte v autě kontrolu tlaku pneumatik, vyplatí se jednou za měsíc jejich tlak zkontrolovat a případně dofouknout. Snížíte tak spotřebu vozu a také zbytečné ojetí pneumatik.

Při výměně pneumatik si je za pár korun můžete nechat nafouknout inertním plynem – dusíkem. Má větší molekuly a přes vnitřní vložku bezdušové pneumatiky neuchází tak rychle. Stabilita je tam vyšší než u normálního vzduchu.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.