Železniční most přes přehradu Hracholusky je kompletně nový

19. březen 2019 07:20

Stavbaři vyměnili na železničním mostu přes přehradu Hracholusky poslední ze tří mostních oblouků. První květnový den po dokončení všech prací začnou po novém mostě jezdit motorové vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic a zpět. Od loňského 23. července je nahrazují autobusy.

Rekonstrukce 120 let starého mostu zvaného Rámusák vyšla na 109 milionů korun a probíhala unikátním způsobem. Každý ze tří dílů mostu stavbaři sešroubovali a otáčeli společně pomocí malých hydraulických lisů. Podobná metoda se v České republice zatím nepoužila. Každé pole plus montážní rám vážily celkem 400 tun.

Stará i nová konstrukce se vždy spojily vysokopevnostními tyčemi mostovkami k sobě a otáčely se o 180 stupňů. Nová konstrukce pak zůstala dole a stará nahoře. Pak se rozepnuly a stará se vysunula na předpolí. Na otáčení se chodily dívat desítky lidí.

Kromě vlaků budou most díky lávce využívat i cykloturisti

Plzeňský kraj nechává na most zavěsit ocelovou lávku pro cykloturisty za 12 milionů korun, která se začala montovat minulý měsíc. Staví také půl kilometru dlouhé nájezdy z obou stran mostu za čtyři miliony. Na obou březích navážou na rozsáhlou síť místních stezek a cyklotras. Dokončení celé stavby naváže na zahájení turistické sezony. Trať vede do jediných lázní v regionu, tedy do Konstantinových Lázní, a má významný turistický potenciál, hlavně od jara do podzimu.

Ranní spoje o víkendech proto budou posílené. Od příštího roku pak chce kraj na trati zavést dvouhodinový takt až do 22 hodin. A díky veřejné soutěži, kterou letos vyhlásí, by tam od prosince 2021 měly jezdit i lepší a rychlejší soupravy. Proto taky Plzeňská organizace veřejné dopravy žádá Správu železniční dopravní cesty o zabezpečení řady přejezdů. Vlaky by pak na nich nemusely brzdit až na pět kilometrů za hodinu.

autoři: Jana Kosová , jik
Spustit audio

Související