Železniční dopravci v Karlovarském kraji mají málo strojvedoucích

1. březen 2019 15:15

S nárůstem železniční dopravy v Karlovarském kraji je vyšší potřeba strojvedoucích. Těch je ale nedostatek. České dráhy proto nabízejí zájemcům o tuto práci i náborový příspěvek.

Zájem o tuto profesi ze strany lidí je. Ne každý ale projde kvalifikačním řízením a zdravotními a psychologickými prohlídkami. Kurz strojvedoucích trvá podle vedoucího provozu depa Cheb Stanislava Nováka zhruba rok.

Kurz má hned několik fází: „Ihned po nástupu se jde na tři týdny do dílny, kde se zaměstnanec pasivně i aktivně seznamuje s vozidly, až potom může jít do prvního kurzu na licenci do České Třebové. Po prvním kurzu se dostane na stroj, ale jen pasivně, a sleduje práci strojvedoucího,“ upřesnil Novák.

Necelých 40 let pracuje u Českých drah strojvedoucí Zdeněk Šigut. Práce strojvedoucího je podle něj časově velmi náročná: „Obnáší to nástupy v různou denní dobu i o víkendech. Z tohoto pohledu je to velmi náročné.“

Prvotními kurzy na práci strojvedoucího to nekončí

Během vykonávání této práce se strojvedoucí pravidelně čtyřikrát do roka musí účastnit dalších školení a několika zkoušek. Ty se týkají techniky, dopravy, předpisů a důležitého seznání trati. „Seznání trati probíhá tak, že strojvedoucí musí nejméně dvakrát ve dne, dvakrát v noci trasu projet. Tím získá seznání trati, aby na ni mohl vykonávat svou činnost,“ vysvětlit Zdeněk Šigut.

Nábory na post strojvedoucího se provádí pravidelně v průběhu roku. Podmínkou je technické či maturitní vzdělání, zdravotní a psychická způsobilost. Výuční list je nutný minimálně v oboru elektro nebo strojírenství. Středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou může být jakéhokoliv směru. Od letošního roku je pro tuto pozici stanoven náborový příspěvek ve výši 50 tisíc korun.

Na rozdíl od Českých drah má téměř plný stav v Karlovarském kraji soukromý dopravce GW Train Regio.

autoři: Jan Čech , nkr | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio