Vypravte se s námi na místo, kde kdysi parní lokomotivy čerpaly vodu

18. únor 2021 16:00, aktualizováno

U železničního mostu nedaleko Konstantinových Lázní na Tachovsku zastavovaly před pár desítkami let parní lokomotivy, aby nabraly z jímky vodu, potřebnou pro parní pohon.

Takto lokomotiva čerpala vodu

Nákladní parní lokomotivy musely doplňovat vodu po cestě. V Bezdružicích se parní lokomotiva vyzbrojila uhlím, které vystačilo do Pňovan a zpět, ale voda se doplňovala na několika místech a jedno z nich bylo právě u Konstantinových Lázní nedaleko studánky lásky s léčivým pramenem.

Voda do lokomotivy se čerpala parou

Lokomotiva čerpala vodu parou z hranaté nádrže, do které přitékal potok Hadovka. „Topič nebo strojvůdce připojil do jedné roury páru z kotle, pára šla potrubím do vody a v té vodě byl ejektor, který proudem páry strhával vodu a ta šla zpět do lokomotivy,“ vysvětlil systém čerpání vody strojvůdce lokálky a provozovatel bezdružického železničního muzea Jiří Bízek.

Parní provoz na bezdružické lokálce skončil v roce 1969, kdy byla parní lokomotiva nahrazena lokotraktorem, který vodu již nepotřeboval. V současné době již nákladní doprava po této železnici nejezdí a dopravují se po ní jen osobní vlaky z Plzně do Bezdružic.

autoři: Martina Sihelská , Iva Štěpánková | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio