V ulicích měst a obcí Plzeňského kraje budou speciální cykloboxy

19. únor 2019 18:16

Speciální boxy na kola chce Plzeňský kraj rozmístit u některých vlakových a autobusových zastávek v regionu. Do uzavřené a uzamykatelné kóje si cyklisté potom budou moct uložit kolo a další věci.

Cílem je snížit dopravu osobních automobilů ve městě a zvýšit počet cestujících, kteří díky bezpečnému uložení kola využijí veřejnou dopravu. Podobu cykloboxů navrhovali studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Tam se taky realizační tým jednou týdně schází a dolaďuje detaily.

Podle projektanta Radka Pfeifera by měl mít cyklobox takové minimální rozměr, aby se do něj vešla dvě kola pro dospělého, jedno kolo pro dítě, popřípadě batoh a podobně. Původně byl cyklobox větší, nakonec se ale realizační tým dohodl, že ho z praktických důvodů zúží. „Čím menší cyklobox bude, tím více se jich na prostranství vejde, a i výroba bude lacinější,“ vysvětlil Radek Pfeifer. V následujících týdnech bude probíhat testování na modelu z dřevotřísky. Následně se vše namodeluje v počítači a prověří se statické působení. Cyklobox bude vyrobený z laminátu, případně doplněný výztuhami.

Soutěžilo osm návrhů

Autorkou vítězného návrhu je Zuzana Bergmannová z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. „Vidíme dvě části samotného cykloboxu, kde se budou ukládat kola, a středového panelu, který slouží k ovládání obou cykloboxů. Na modelu není vidět, že se to dá skládat do velkých modulů, a že je to variabilní a nemusí to být jen seskupení dvou cykloboxů,“ řekla Zuzana Bergmannová.

Při návrhu se mladá autorka nechala inspirovat například fotoaparátem, tvarovkami, které mají k dispozici automobilky ke svým autům nebo i zcela obyčejnými věcmi. „Chtěla jsem se hlavně vyhnout tvarům, které teď cykloboxy mají. Chtěla jsem udělat něco úplně jiného, co bude vybočovat,“ doplnila Zuzana Bergmannová.

Použití cykloboxů je podle Zuzany Bergmannové jednoduché: „Nejprve půjdete k ovládacímu panelu, jež vám zobrazí, které cykloboxy jsou volné. Zvolíte si a zaplatíte kartou. Hned poté se vám boxy automaticky otevřou, vy si tam dáte kola, batohy a vše co potřebujete. Samo se to následně uzavře a uzamkne.“

Vymyšleno do detailů

Cyklobox by měl být odolný proti vandalům a opatřený čidly pohybu či detektory. Kromě úschovy kola, nabídne i další využití, například nabíjení mobilních telefonů nebo jiných zařízení pomocí USB zásuvek. „V případě, že bude cyklobox připojený na přímý přívod, můžeme zvažovat i možnost zásuvek pro nabíjení elektrokol, dále se řeší výbava typu kompresor, případně nějaké základní nářadí, háčky na věci nebo polička na batůžek,“ uvedl Jan Hakl, který za Správu a údržbu silnic Plzeňského kraje na projekt dohlíží.

V první fázi budou cykloboxy umístěny v různých městech regionu. „Za podpory Plzeňského kraje se připravují projekty na přestupní uzly typu Přeštice, Blovice, Nepomuk, kde už v projektech prostory pro cykloboxy jsou. Samozřejmě pokud budou chtít některé obce u svých turistických zajímavostí, škol a dalších institucí cykloboxy mít, tak se budou řešit cesty, jak by se k nim mohly dostat,“ dodal Jan Hakl.

Cykloboxy bude možné využít na kratší časový interval, maximálně však na 24 hodin. Pokud se doba přetáhne, bude muset vlastník kola zaplatit sankci. Důvodem je to, aby se z cykloboxů nestala skladiště.

Pokud vše půjde podle plánu, objeví se první cykloboxy v terénu v roce 2020.

autoři: Martina Klímová , jik
Spustit audio