V tomto letadle byla téměř 40 let provozována hospoda

17. leden 2023
Poklady minulosti

Air park ve Zruči u Plzně nabízí návštěvníkům mnoho zajímavých exponátů, ať už se jedná o tanky nebo letouny. Jedním z tamních unikátů je jistě i letoun TU-104.

„Jde o druhý dopravní proudový letoun na světě, první ruský. Tyto stroje se začaly vyrábět v Sovětském svazu roku 1956 a v Československu začaly létat o rok později, v roce 1957. Žádný jiný stát ho tehdy neměl, čímž to bylo velice unikátní,“ sdělil na úvod majitel Air parku ve Zruči Miloš Tarantík, který dále pokračoval:

„U nás létalo 6 kusů letounu TU-104 a bohužel 3 z nich měly nehodu. Toto je tedy jedno ze 3 kusů u nás. Celkem jich bylo vyrobeno přes 200 a dnes jich je dochovaných cca 10 na celém světě. Návštěvníci se mohou podívat se mnou, jakožto s průvodcem, i do interiéru letadla, což je zpoplatněno.“

V přední části letadla spatříte původní zrenovované sedačky. V zadní části byly sedačky nahrazeny těmi z autobusu, jelikož se je již nepodařilo zachránit: „37 let v tomto letadla byla provozována hospoda v Olomouci, tudíž to vzalo za své. Bylo to velmi poškozené, jelikož letadlo uvnitř částečně vyhořelo. Mnoho věcí jsme tak vyráběli v replice,“ popsal majitel.

Do letadla se v době jeho provozu vešlo celkem 80 cestujících. „Nevím, zda to bylo pro naše aerolinky rentabilní, protože spotřeba tohoto letadla byla obrovská,“ podotkl Tarantík. Nejdále se československé TU-104 podívaly do indonéské Jakarty. „Samozřejmě měly několik mezipřistání, kdy musely dotankovat, jelikož přes oceán by nedokázaly přeletět, došlo by jim palivo,“ doplnil majitel Air parku.

Jak náročný byl transport tohoto ohromného letounu z Olomouce do Zruče? Poslechněte si reportáž!

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio