Uzavření Americké ulice v Plzni se vyplatilo. Trolejbusy teď jezdí na čas

22. říjen 2021 11:08, aktualizováno

Zhruba před dvěma měsíci se pro osobní auta uzavřela část Americké ulice v Plzni. Hlavně v prvních dnech řidiči na zákaz zapomínali nebo prostě jen zkoušeli, jestli projedou. S odstupem času se situaci zdánlivě uklidnila. To si pochvalují hlavně řidiči městské dopravy, kteří na Americké nabírali až dvacetiminutová zpoždění.

Americkou třídou před jejím uzavřením projíždělo denně až 13 tisíc aut. Od druhé poloviny srpna ale do její části nemůžou, což se zásadně projevilo na plynulosti několika trolejbusových linek nebo na autobusové lince číslo 20, ale nejen na nich. „Poznají to například i cestující na Jižním předměstí nebo na Doubravce, že spoje jezdí mnohem pravidelněji, a že nevznikají mezery, kdy třeba i dvacet minut nejel žádný spoj, protože se prostě doprava na Americké třídě zasekla,“ uvedl vedoucí dopravního oddělení plzeňských městských dopravních podniků Jiří Kohout.

Na Americké třídě pochopitelně nabíraly zpoždění i meziměstské autobusy. Teď se jejich jízdní doba dokonce změnila natolik, že musí organizátor veřejné dopravy společnost POVED měnit jízdní řády.

„Budeme po Plzni mírně zkracovat jízdní doby, protože v zastávce CAN Tylova čekají cestující příliš dlouho. Naopak u autobusů, které jezdí přes křižovatku u Belánky a jezdí směrem na Přeštice nebo na Štěnovice, se to zpoždění zvýšilo. Podle dat z dispečinku tak chytají v křižovatky u Belánky v odpolední špičce okolo pěti, šesti minut zpoždění,“ doplnil dopravní specialista společnosti POVED Martin Fencl s tím, že i na to bude muset jízdní řád reagovat.

Tisíce aut denně a dlouhé kolony

Zpoždění na Belánce v ulici U trati, kam se podle dat přesunulo z Americké zhruba tři tisíce aut, nabírají i trolejbusy MHD číslo 10, které tudy projíždějí. A okolo nich jsou pochopitelně i osobní auta. „Máme dnes propočítáno, že nárůst aut v ulici U trati je 20 až 25 procent ve směru od Prokopovy ulice ke Klatovské. To znamená v určitých časech kolony, které jsou 100 až 250 metrů dlouhé a máme změřeno, že opouští tu křižovatku na druhý až čtvrtý signál, takže tam se ty kolony prodloužily,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule z TOP09. Současně přiznal, že v ulici U trati byly kolony už v minulosti, i když o něco menší.

Na dalších místech je nárůst dopravy v souvislosti s částečným uzavřením Americké třídy jen minimální. „Je to asi o tři procenta na ulici Tyršova, od křižovatky U Jána směrem k Rychtářce. Mírný nárůst je ještě v Prokopově ulici, což je částečně způsobeno i tím, že je neprůjezdná Purkyňova ulice, protože se tam dělá vodovod a kanalizace,“ řekl Michal Vozobule a dodal, že uzavření Americké ulice bylo dobrým tahem i proto, že to byla podmínka, aby se v budoucnu mohla budovat další dopravní omezení.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio