Stres může být užitečný, ale nesmí ho být příliš

21. prosinec 2018
Předvánoční stres

Stres je fyziologická reakce organismu a za určitých podmínek může být užitečnou součástí našeho života. To v těch momentech, kdy nás „vybudí“ k rychlé reakci.

Například zjistíme, že jsme téměř zmeškali termín odevzdání nějakého úkolu a my jej dokážeme v krátké době úspěšně dokončit a odevzdat. Problém je, když stres trvá příliš dlouho a je velmi intenzivní. Pak se to může negativně projevit nejen na naší psychické pohodě, ale může způsobit i vznik somatických potíží.

Naši předkové ctili Vánoce jako období klidu, pohody a vzájemného setkávání. Bylo méně práce na poli a v hospodářství a lidé měli více času pro sebe. Dnešní uspěchaná doba nás vede k tomu, že se snažíme mít vše perfektní, ale následkem je napětí a stres.

Jak se vrátit k původní myšlence poklidných svátků? Zkuste si v klidu sednout, zavřít oči a uvědomit si jaké jsou vaše skutečné priority. Přece není důležité všechno stihnout. Stačí, že si užijete hezké chvíle s blízkými lidmi.

Co dělat, když Vánoce klepou na dveře a my cítíme stres a úzkost, že nemůžeme všechno stihnout?

Udělejte si seznam věcí, které ještě potřebujete stihnout. Myslete při tom na jejich časovou náročnost a hlavně počítejte i s „nečekanými událostmi“, které přijdou a budete jim muset věnovat čas. Nechte si proto na vše větší časovou rezervu. Plánujte činnosti tak, abyste nemuseli pracovat do tří do rána a vstávat v šest. Když budete na Štědrý den zcela vyčerpání, moc si ho neužijete.

Pokud jste se během roku s někým z rodiny nepohodli a chcete to napravit, Vánoce na to mohou být ten správný čas. Důležité je však vzájemné naladění. To znamená, jestli jsou obě strany připraveny vnímat a přijímat druhého člověka takového jaký je, i když s ním třeba v něčem nesouhlasí nebo mají jiný názor. To, že je mi druhý člověk blízký, ještě neznamená, že se spolu shodneme ve všech oblastech.

Spustit audio
autor: Dana Chmelařová