Škola životem...

1. září 2003
Publicistika

Začíná školní rok, ale i stávka učitelů dává jasně vědět, že problémy našeho školství zdaleka nekončí. A nejenom ve školství, jak ve svém komentářitvrdí jeho autor Jiří Tomáš Blažek.

Škola, učitelé, žáci, studenti, stávka. Všechna tato slova jsou dnes zcela právem v četnosti použití na prvních místech. Jsou to ovšem také peníze, které jsou spolu s těmi vyjmenovanými podstatnými jmény na čelné pozici a ve všech souvislostech. Funkce školy, jakožto vzdělavatele generací je zásadní, ale nesmíme zapomínat ani na média. Ta spolutvoří názor dětí a mládeže, říkejme žáků a studentů. Nerůžová situace ekonomiky obecně státní, ovlivňuje logicky i ekonomickou pohodu rodin, takže žáci a studenti nejdou, v drtivé většině, tvrdím, do školy a světa jako malí, rozmazlení boháči. Když ovšem pomineme stupiditu a nabubřelost dětí z amerických televizních seriálů, zůstaneme, také v drtivé většině, konsternováni ze způsobů masového masírování dětských duší českými časopisy. Kdo nemá to, co nabízíme, není in, není up to date, je to "socka". Ano, právě takto se mezi mladými říká těm žákům a studentům, kteří si dovolí do školy, do klubů a do světa vůbec, přijít v neznačkovém obutí a oblečení, navíc s levným telefonem. Totálně předražené zboží, mimochodem nikterak luxusní v nápadu, je nabízeno velmi agresivním, do detailu psychologicky vypracovaným způsobem.

Nikdo nechce proletářské časopisy podle vzoru Pionýr, ani zakázat vydávání vychytralostí nasáklých tiskovin, které přímo působí na ty nejnižší člověčí pudy. Ale především mladí jsou ochotni uvěřit, že vedle poměrně seriózních informací o pleti a vlasech, jsou i ty o zlodějských cenách zboží korektní. Že je normální, aby inzerované tretky stály tolik peněz. Účinek je spočítán dokonale, přičemž k mnoha negativním dopadům je nutné přidat i časté opovržení dětí rodiči, kteří si prostě nemohou dovolit kupovat jim tak nákladné věci. Příklad? Namátkou jedna stránka v jednom z řady podobných časopisů pro mladé.

Logo

Pod heslem: Ať už se chystáte na rande nebo na večírek, udělejte ze sebe princeznu! Letní romance se ten soubor nesmyslů jmenuje, kde dívčí šatečky stojí bezmála čtyři a půl, šmuknáhrdelník dvanáct set, hadrová taška patnáct set, top tričko dva tisíce čtyři sta, plavky patnáct set, boty čtrnáct tisíc, jiné top triko sedm tisíc šest set dvacet a džíny pět tisíc pět set osmdesát. Exkluzivity? Zřejmě nikoliv, protože tam také píší, že s romantikou to nemají děvenky přehánět a k sladkému topu za sedm tisíc šest set mohou klidně obléci ony obyčejné džíny za pět a půl tisíce. No, třeba právě ti učitelé to jako rodiče vůbec snadné nemají, že?

Ano, škola a rodina jsou základem výchovy. Ovšem jak je vidno, nemalou část svého vlivu musejí obě instituce vynaložit na to, aby narovnaly deformace, způsobené výrobci zboží, ale také šéfredaktory časopisů rádoby z Beverly Hills, ale s viditelnou slámou z českých humen.

Spustit audio