Silnice z Ostrova do Klášterce bude mít jen tři pruhy, šance na rozšíření jsou minimální

11. únor 2025 13:30

Plánované rozšíření silnice I/13 mezi Ostrovem a Kláštercem nad Ohří už zřejmě definitivně počítá jen se střídavým třípruhem. I posudek vlivu na životní prostředí (EIA) se bude zpracovávat v třípruhové variantě.

Přitom ještě na konci loňského roku ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Lukáš Hnízdil věřil, že se podaří alespoň posudek EIA zadat ve čtyřpruhové variantě. Ta by do budoucna dávala naději na rozšíření silnice. Hnízdil to řekl na jednání krajského zastupitelstva.

Dnes vede silnice ve dvou pruzích, které se jen na několika místech s prudkým stoupáním rozdělí na tři. Silnice vede středem několika obcí a velmi zrádným údolím, kde často vznikají námrazy.

Z Klášterce do Ústeckého kraje přitom povedou čtyři pruhy

„Bohužel my musíme postupovat podle rozhodnutí dopravní komise na ministerstvu, a ta rozhodla o třípruhové variantě. A i EIA tak bude muset být zpracovaná pro tuto variantu," řekl Hnízdil. Že by se někdy silnice mohla rozšířit na čtyři pruhy, by bylo za těchto okolností komplikované. Podle Hnízdila by se musel udělat prakticky zcela nový posudek, a to stojí několik milionů korun.

Velkým zklamáním je to pro Karlovarský kraj, který do poslední chvíle usiloval o čtyřpruhové řešení nebo alespoň o zpracování posudku ve variantě čtyř pruhů. Vzhledem k tom, že samotná stavba rychlejšího propojení Karlovarského a Ústeckého kraje začne za mnoho let, byl by čas ještě na jednání a změnu stanoviska.

Hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová zopakovala, že kraj po celou dobu žádal o širší komunikaci, která by odpovídala významu spojení a nebezpečnosti úseku mezi Ostrovem a Kláštercem. „O to víc je zarážející, že z Klášterce pak do Ústeckého kraje povede čtyřpruhová silnice," uvedla Mračková Vildumetzová.

Důvody rozhodnutí jsou ekonomické, v místě je slabý provoz

Důvody schválení úspornější třípruhové varianty jsou ale podle Hnízdila ryze ekonomické. „Vždy se posuzuje intenzita dopravy. Nejen dnes, ale i odhad do budoucna a také náklady na stavbu. V tomto případě jde o velmi nákladnou stavbu v komplikovaném terénu a na druhou stranu tam není taková intenzita dopravy, zhruba okolo osm tisíc aut denně," řekl Hnízdil.

Jak ale doplnil, i při střídavém třípruhu se provoz na silnici rozšířením zrychlí a hlavně bude bezpečnější. „Pokud budou oba směry oddělené, tak odpadne nebezpečí čelních srážek při předjíždění. U střídavého třípruhu prostě řidič počká pár minut, až se silnice rozšíří a bude moci předjet," zmírňuje výhrady Hnízdil.

Variant, jak překonat novou silnicí údolí řeky Ohře mezi Ostrovem a Kláštercem, bylo více. Nejbezpečnější, ale také nejdražší počítala s dlouhým tunelem pod pohořím, kterým silnice prochází.

Nejnebezpečnější úseky jsou přitom okolo Boče a Stráže nad Ohří. Nejenže jsou tam časté nehody, hlavně za špatného počasí, ale kvůli nemožnosti silnici objet po jiné trase, je zde doprava často zastavená na mnoho hodin. Nová trasa I/13 by to měla vyřešit.

autor: Radim Jehlík | zdroj: ČTK
Spustit audio