Pryč s perspektivou. Ve světě fotografa Bořivoje Hořínka některá pravidla neplatí

15. prosinec 2020

Fotograf Bořivoj Hořínek si poslední dobou hraje při práci s prostorem. Vytváří iluze, které odporují zažitému vnímání. Třeba fakt, že pokud vidíme dva stejně veliké předměty a jeden z nich je vzdálenější, tak právě ten vidíme jako menší. To u Hořínka tak docela neplatí. Vytváří iluze a nepotřebuje k tomu ani počítač.

„Dal jsem si takový úkol, a podle něj se jmenuje i jedna fotografie - Pokus o překonání iluze perspektivy. Klamy vznikaly v černobílé fotografii speciálním naskládáním předmětů. Příkladem je například fotografie s jablky. Měl jsem jablka různých velikostí, od nejmenších po ohromná. Byly na podložce, která se podle perspektivy evidentně sbíhala. Naskládal jsem je do čtverce tak, že vypadaly, jakoby vůbec nepodléhaly perspektivě. Vznikl dojem, že jsou stejně veliká a podlaha, na které jsou naskládané, ubíhá," prozradil fotograf.

Manipulací s fotografií je i Hořínkův snímek nazvaný Prolínání. Tvoří ho jakási písmena V řazená se stejným odstupem pod sebou, to vše na šedé ploše. Jenže zatímco u prvních véček nahoře je spodní hrana typicky ostrá, u véček pod nimi se ony hrany postupně jakoby zakulacují a rozplývají.

„Ty neostré linie vznikají neostrostí v objektivu. Čili to co je zaostřeno, je ostré, a to je v popředí, se rozplývá. Zrcadlovým převrácením motivu vzniklo to 'véčko', původně to byly jen linky," přibližuje postup vzniku fotografie Bořivoj Hořínek.

Právě snímek Prolínání věnoval jako jeden z více než dvou desítek umělců do zvláštní aukce. Díky projektu Karlovarský salon chtějí podpořit stavbu jezdecké sochy Karla IV. v Karlových Varech. Dražit se bude příští rok.  

Bořivoj Hořínek, fotograf

Narodil se 1948 ve Vilémově, studoval v letech 1964 až 1968 na SPŠ grafické v Praze a tamtéž fotografii na Filmové fakultě Akademie múzických umění. Po studiích se věnoval propagační tvorbě. Posléze vytvořil řadu specifických realizací v architektuře, z nedávné doby například velkoformátové abstraktní fotografie v Krajské knihovně v Karlových Varech.

Ve své vlastní autorské tvorbě se od 80. let zaměřuje na specifickou podobu přetváření skutečnosti, často prostřednictvím vizuálních klamů. Pro originální fotografický koncept využívá rozbíhavého uspořádání různých - většinou přírodních - prvků v prostoru. Hravé popírání perspektivy s iluzí plošnosti je nejznámější umělcovou sérií. Přesvědčivé jsou však i jeho manipulace s digitální fotografií, kam patří i vystavené Prolínání.

Bořivoj Hořínek je absolventem Střední průmyslové školy grafické v Praze a také jste tam studoval fotografii na Filmové fakultě Akademie múzických umění. Ze začátku se věnoval propagační tvorbě.

„K té propagační práci začaly přicházet zakázky pro realizace v architektuře. Šlo o výzdobu velkoplošnými fotografiemi do interiérů," vzpomíná fotograf.  Jednou z jeho realizací byly velkoformátové abstraktní fotografie v Krajské knihovně v Karlových Varech.

„V knihovně je stále dvanáct snímků o rozměrech přibližně dva na dva a půl metru. Fotografoval jsem dlouhým časem tak, aby motivy by záměrně rozmázlé nebo neostré. Používám na to pohyb kamery, kterým uděláte stopu, jako kdybyste maloval štětcem," popisuje svou práci Hořínek. 

V současné době pracuje na cyklu, ze kterého je snímek Prolínání. „Vždycky ale vymyslím něco jiného. Ať už je to pohybem kamery, nebo světla. A koukám, abych začal nějaké nové téma," uzavírá fotograf.

autoři: Josef Šorfa , Radim Jehlík | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.