Příznivci i odpůrci výstavby továrny na letišti Líně jednali na společné schůzce
Příznivci i kritici zvažované továrny na autobaterie v Líních u Plzně se sešli na jednání. Takzvanou gigafactory chce vybudovat koncern Volkswagen. S plánem výstavby ale nesouhlasí okolní obce i firmy.
Areál letiště v Líních u Plzně je jedinou lokalitou v Česku, kde může Volkswagen továrnu postavit. I tento argument zazněl na středečním jednání. Na něm se setkali zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu a společnosti Škoda Auto s vyslanci obcí a firem z okolí letiště, které plánovou stavbu kritizují.
Energie i uspěchanost jako hlavní témata diskuze
Odpůrcům projektu vadí rychlost, se kterou se snaží vláda i Volkswagen gigafactory prosadit, aniž by proběhla řádná diskuze. Vláda se sice zavázala k tomu, že nechá vypracovat tzv. dopadové studie, jak ale zaznělo na jednání, ty určitě nebudou hotové před definitivním rozhodnutím Volkswagenu, zda v Líních bude stavět.
Někteří diskutující vyjádřili obavy z brzké likvidace místní záchranné letecké služby. Ta by v Líních ale měla zůstat, jen se – pokud se s výstavbou továrny započne – v rámci areálu pravděpodobně přesune jinam.
Co se týče energetické náročnosti gigafactory, dle zástupců ministerstva bude zapotřebí vybudovat několik velkých solárních polí. Další část energie mají dodávat větrné elektrárny. Obojí by se ale nemuselo nacházet v okolí letiště v Líních. V případě solárních panelů připadají v úvahu plochy na severu Čech. Elektřina z větrných elektráren by mohla proudit z Polska.
Posledním tématem, které vzbudilo emoce, bylo zhruba 20 procent pozemků, které v areálu letiště vlastní okolní obce. Jejich zástupci řešili, zda by mohlo dojít i na krajní řešení vyvlastnění pozemků. Dle ministerstva jsou ale pravděpodobnější jiné varianty. Buď se těmto pozemkům továrna na baterie vyhne, nebo se obcím nabídne odpovídající kompenzace.
V továrně by mělo pracovat několik tisíc lidí
Projekt továrny počítá celkem s 5 000 zaměstnanci. Ty Volkswagen plánuje zajistit částečně z vlastních zdrojů. Dle člena představenstva Škody Auto Martina Jahna čeká závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách v příštích letech útlum a právě pracovníci odsud by se mohli přesunout do Líní.
Rozjezd by měl být ale postupný. Dle současných odhadů by v roce 2027, po spuštění výroby, v továrně pracovalo zhruba 700 lidí. O tři roky později už by to byly 4 000. A přibližně polovinu mají tvořit právě zaměstnanci z jiných provozů Škodovky.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Politoložka: Trafiky a handly. Neúspěch Zemanové a Baxy jako vzkaz prezidentovi, aby se v Senátu dohodl
-
‚Svoboda má svou hranici.‘ Přečtěte si, proč soud uložil Vrabelovi podmínku za šíření poplašné zprávy
-
Poslední otcovská volenka. Loňský festivalový klenot si razí cestu diváckými srdci
-
Soud v kauze Peterkové přerušil jednání. Její příznivci vylomili dveře, musela zasahovat stráž a policie