Plzeňský kraj uložil Českým drahám pokutu za porušení smluvních povinností na dvou tratích

21. říjen 2021 21:00, aktualizováno

Plzeňský kraj v uplynulých dnech udělil pokutu Českým drahám přesahující 3,2 milionu korun za to, že na některých tratích nezajistily v roce 2019 dostatečný komfort cestování, protože nasadily vozidla nižší kvality. Jde zatím o největší pokutu kraje železničnímu dopravci.

„Máme nastaveny poměrně přísné smlouvy, které hlídají kvalitu hlavně pro cestující nasazovaných vlaků. Podle našeho názoru byla v tomto případě porušena kvalita, takže jsme vyzvali České dráhy k uhrazení pokuty. Teď je na nich, aby nám dokázaly, že v některých případech to třeba tak nebylo a kvalita byla dosažena. Takže uvidíme, jaká bude konečná výše. Obecně vzato ale chceme, aby se ta kvalita stále zvyšovala a byla standardní. Jinak vycházíme s dopravcem velice dobře a myslím, že i kvalita cestování se zlepšila,“ uvedl náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek z hnutí STAN.

Plzeňský kraj v létě udělil šestimilionovou pokutu i dalšímu dopravci - firmě Arriva za desítky autobusových spojů, které neodjely. „I zde, stejně jako u Českých drah, byly ve smlouvě nastavené přísné sankce, aby byla dodržována linková doprava. Dopravce argumentuje, že v té době neměl řidiče, protože z důvodu covidu byly uzavřeny autoškoly. Dokládá také to, že pokuty jsou neúměrně vysoké. S tím ale momentálně nemůžeme nic dělat a pravděpodobně o tom, zda byla pokuta přiměřená či ne, rozhodne soud,“ vysvětlil Pavel Čížek.

Aktuálním tématem v dopravě je také zdražování pohonných hmot. Podle Pavla Čížka se to ale zatím na cenách jízdného neprojeví.

„Přirozeně každé zdražení pohonných hmot nebo energií se promítne do cen služeb i výrobků. My máme uzavřené smlouvy s dopravci autobusů a vlaků za jeden kilometr. A máme dlouhodobé modely na deset patnáct let a tam je to jeden z bodů, kde se ta cena projevuje. A máme ji navázanou třeba na růst inflace nebo na ceny energie na světových trzích. Mírně se to projeví, ale je to víceméně očekávaný nárůst tak, jak roste inflace, a kraj to určitě zvládne. Jinak co se týká cen jízdného, tak tam se to neprojeví. Tam máme stanovené pevné ceny, máme integrovanou jízdenku. Všem, kteří používají individuální dopravu, bych doporučil, aby se podívali, kolik by je stálo, když by jezdili novými autobusy a vlaky po celém Plzeňském kraji právě na integrovanou jízdenku, která je pro cestující velmi výhodná,“ doplnil Pavel Čížek.

autoři: Veronika Krátká , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio