Petr Fischer: Pochvala Bekovi a jeho další roční šance

21. květen 2024

Každý rok je to stejné: přijímací zkoušky na střední školy a víceletá gymnázia vybudí horečnou rodičovskou aktivitu, která vyvrcholí drtivou kritikou ministerstva školství, místní politiky a společnosti CERMAT, která zkoušky připravuje. Letošní rok je výjimkou, neboť ministr školství dostal pochvalu. Nebyla moc slyšet, což se právě teď pokouším napravit.

Ne že by Mikuláš Bek ze STAN udělal tak moc, ale za méně než rok přejít na komplet digitální zpracování zkoušek, přičemž vše vyšlo a nic se nezhroutilo, je v Česku zázrak.

Čtěte také

Poprvé jsou k dispozici důležitá data, která ukazují na disproporci v hustotě školní sítě, na nedostatečnou kapacitu středních škol v Praze, dokládají také socio-ekonomickou podmíněnost přijetí na střední školu.

V rodinách, kde nejsou peníze a čas na speciální přípravu, mají děti, byť nadané, násobně menší šanci se někam dostat. Vzdělávací přechodový rituál se tak mění v proces sociální selekce. Ví se to už dlouhé roky, ale letos na to máme data, jak se s oblibou argumentuje v moderní české politice posledních let.

Společnost nevzdělanosti

Jak se s daty bude pracovat, tedy jak odstranit nízkou sociální mobilitu ve školství a zvýšit počet středních škol, ministr Bek už pouze naznačil. Není to úplně na něm, ale tlačit na změny jako vládní politik jistě může.

Čtěte také

Podstatnou změnou je už otevřené přiznání, že dlouhé roky se nad demografickými a socio-ekonomickými změnami nikdo nezamýšlel, přijímačky a celé školství jelo jako automat s jedním programem bez možnosti přenastavení.

Platí to o žácích, ale i o učitelích, kteří na případné nově zřizované školy také nepřiletí sami od sebe. Ministr Bek má rok na to, aby se o přeprogramování tohoto monolitu pokusil.

Odborníků, materiálů na ministerstvech a výzkumných ústavech má k tomu dostatek. Politik Bek je musí dát dohromady, ale hlavně rozhodnout, spustit akci a pak prosazovat v nižších politických patrech, mohlo by to být konečně téma volební, bylo by na čase. V digitálním kole jistou autoritu a schopnosti ministr prokázal, ve druhém kolem prosazování změny to bude mnohem těžší, i kvůli celospolečenskému naladění.

Čtěte také

Žádná ani ta sebelepší reforma přijímaček, systému škol a způsobů výuky nepomůže ve společnosti, která dlouhodobě podceňuje všeobecné vzdělání, přičemž se každoročně účastní honu za vidinou budoucích diplomů a titulů, které otevírají dveře k bohatství „lepší práce“.

Společnosti nevzdělanosti, jak o nich psal rakouský filozof Liessmann, mohou mít různé podoby, všechny se však vyznačují ekonomickou instrumentalizací vzdělání, které neslouží k poznání a kultivaci, nýbrž k prodeji a nákupu ekonomických společenských a jiných výhod, zboží jako každé jiné. Specificky česká nevzdělanost se vyznačuje větší vírou v hierarchii zásluh, vydřený výkon je stále na prvním místě, neboť meritokratická iluze v Česku ještě vládne jako český porevoluční sen.

Petr Fischer

Častěji se společnost nevzdělanosti v Česku projevuje důrazem na praktickou neúčelnost mnoha oblastí vědění, na redukci vědění využitelné v životě, steskem na stres dětí a rodičů, hlubokou pochybností o kompetenci učitelů.

To vše brání tomu, abychom se vzděláním něco udělali, možná více než pomalost, omezenost a neschopnost politiků. Ministr Bek musí zapracovat i tady, rok na přesvědčování a osvětu není zase tak málo.

Autor je komentátor časopisu Euro

autor: Petr Fischer
Spustit audio