Nová tramvajová trať funguje, po zimě se sem ale dělníci vrátí

16. prosinec 2019 15:29

Bory, Technická nebo Univerzita - to jsou nové zastávky prodloužené tramvajové trati na plzeňská Borská pole. Pravidelný provoz na více než kilometrovém úseku začal dnes ráno rána. Už v neděli se ale po této trati projelo několik výjimečných tramvají - třeba Křižík z roku 1899, vůz T1 z roku 1956 a také plzeňská vánoční tramvaj.

„Kdybych to k něčemu s nadsázkou měl přirovnat, tak je to jako svatba – jednou za život. Naposledy se v Plzni otevírala nová trať před 29 lety. Říkali jsme si s kolegy, jestli se dožijeme, ještě nějakého dalšího prodloužení. Je to opravdu jedinečná záležitost,“ říká řidič tramvaje Jiří Trnka.

K Západočeské univerzitě vozí studenty od dnešního rána tramvaj. My jsme se s ní svezli už včera, během slavnostního otevření nové trati.

„Na plzeňské poměry je trať hodně mimo zástavbu. Kromě té univerzity projíždíme území, kde asi v brzké době nějaké budovy vyrostou, ale zatím tady nejsou. Takže z kabiny tramvaje máme atypický výhled,“ dodává Jiří Trnka.

Na prodloužené tramvajové trati jsou čtyři nové zastávky a dvě točny. Stanice Technická a Univerzita jsou blízko Západočeské univerzity a využívat je budou především její studenti. „Problém je při tvorbě rozvrhů, když musíte počítat s dlouhým časem na přejezdy. Protože studenti z města chodí na přednášky i sem. To přímé spojení s městem je obrovskou výhodou,“ pochvaluje si rektor ZČU Miroslav Holeček.

Na jaře se bude stavět dál

Nové tramvajové trati plánovala už předchozí vedení města. Třeba na Rokycanské třídě je kvůli tomu vytvořený středový zatravněný pruh. Vše závisí na penězích, stejně jako v případě nové trati na Borská pole. „Financování se podařilo díky evropským fondům, konkrétně díky projektu ITI, který město má. Celkově to stálo 616 milionů a 355 milionů je právě dotace z ITI, což je klíčová podpora. Velice složitě by se v městském rozpočtu celá částka hledala,“ vysvětluje Michal Vozobule, náměstek primátora města Plzně pro dopravu.

Trať bude fungovat zatím ve zkušebním provozu. Cestujících se to ale nedotkne. Po zimní přestávce se stavbaři na trať vrátí. „Důležité bude dokončení sociálního zázemí pro naše řidiče a především dobudování přestupního terminálu Kaplířova, kde se následně vybuduje i parkoviště P+R(zaparuj a jeď),“ doplňuje Jiří Ptáček, ředitel PMDP. Závěrečná kolaudace je naplánována na listopad příštího roku.

autoři: Jan Markup , iko | zdroj: Český rozhlas Plzeň