Našli jste pod stromečkem nové kolo? Nezapomeňte ho před první vyjížďkou seřídit

9. leden 2021

Letošní zima je mírná, a proto někteří vášniví cyklisté používají kolo celoročně. Někdo ho ale dostal od Ježíška a má nutkání vyrazit na projížďku. Jiní schovávají kolo v garáži a uvažují nad jejich údržbou. Několik rad pro vás zaznamenal Jiří Šobr u známého plzeňského cyklisty Antonína Bartoníčka.

Záleží, kde jsme kolo koupili. Ze specializované prodejny by mělo být kolo seřízené a připravené k jízdě. Při nákupu přes internet je většinou seřízené na půl. Když hned na kole z internetu začneme jezdit, může se stát, že tam vznikne taková škoda, že vás po opravě vyjde kolo z internetu dráž než od specializovaného prodejce.

Péči potřebují i elektrokola. „Pokud jsme na podzim uložili elektrokolo k zimnímu spánku a nedobili baterii, je to špatně. Stejné je, když dostanete elektrokolo pod stromeček s vybitou baterií. Baterie by se měly uschovávat v suchém a chladnějším prostředí, pravidelně kontrolovat a nabíjet. Baterie stále chemicky pracuje, a kdyby se dostala po minimum kapacity, tak ji prakticky zničíme,“ upozorňuje Bartoníček.

Bláto kolům nevadí. Sůl ale už ano

„Bahno a déšť není při zimních vyjížďkách takový problém jako sůl. Stačí vzít košťátko, vodu se saponátem nebo speciálním mycím prostředkem a kolo důkladně omýt a poté vytřít do sucha. Jinak nám sůl rozežere veškeré chromové díly. Nezapomeňte také namazat řetěz. Prodávají se na ně speciální přípravky,“ říká.

Pokud na kole přes zimu nehodláme jezdit, můžeme se věnovat jeho servisu. Ten bychom ale ovšem měli svěřit profesionálům. „Moderní kolo bych odvezl do specializovaného servisu. Teď mají na opravy čas a i náhradní díly jsou lacinější než v sezoně. Domácí oprava může ztroskotat na nářadí nebo dílu, který nemáte. U moderních kol se musí kontrolovat brzdy, měnit brzdová kapalina, kontrolovat řetěz, ložiska, tlumiče. To vše by měl kontrolovat specializovaný servis. Bez nářadí a znalostí to doma těžko uděláte. Sami si můžete zkontrolovat, jestli není prasklý rám, probržděný ráfek či naříznutá pneumatika,“ radí Bartoníček.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio