Mýtné na silnicích první třídy nažene kamiony do obcí

23. červenec 2019 11:38

Ve Všerubech na Domažlicku vznikla Česko-německá občanská iniciativa proti mezinárodní nákladní dopravě. Hlavním cílem je omezit tranzit z Kdyně přes Všeruby do Německa.

Jak by se vám líbilo, kdyby pod okny vašeho domu projelo denně až 1000 kamionů? Pro lidi z Všerub na Domažlicku je to každodenní realita. A může být ještě hůř. Od nového roku totiž začne platit na vybraných silnicích první třídy mýtné. Cesta z Plzně do Klatov, Kdyně a do Všerub ale zůstane bez poplatků. České i německé obce se proto bojí, že trasu začnou využívat řidiči kamionů, aby ušetřili. I proto asi 20 obcí z obou stran hranice založila Česko-německou občanskou iniciativu proti mezinárodní nákladní dopravě.

Ve Všerubech na Domažlicku vznikla Česko-německá občanská iniciativa proti mezinárodní nákladní dopravě. Hlavním cílem iniciativy je omezit tranzit

„Jsme smíření s tím, že tady nějaký ten kamion projede, jsme na hranicích, ale tohle už je opravdu moc. Nám se sem stáhla veškerá tranzitní doprava,“ popsal zoufalý stav starosta Všerub Václav Bernard. Chce politiky přesvědčit k tomu, aby zavedli mýtné s nulovým poplatkem. Pak by totiž řidiči neměli důvod jet právě přes Kdyni a Všeruby. 

Z mýtného se na obchvaty nevybere, tvrdí obce

Pokud bude od nového roku zavedeno mýtné podle původního plánu, jedním z postižených měst budou i Klatovy. Podle posledního měření tu denně projede 2 500 kamionů. Nic prý nezachrání ani slibované kompenzace. „To je slib, který nikdy nemůže být dodržen, v Klatovech je obchvat slibovaný od 70. let, rozpočet je přes jednu miliardu, jak dlouho bychom museli mýtné vybírat,“ myslí si klatovský starosta Rudolf Salvetr. 

Ve Všerubech na Domažlicku vznikla Česko-německá občanská iniciativa proti mezinárodní nákladní dopravě. Hlavním cílem iniciativy je omezit tranzit

V Přešticích by obchvat vzniknout měl, přesto se i tohle město k česko-německé iniciativně připojilo. Místostarosta Marek Krivda vysvětlil proč: „Podle všeho už se blížíme k výstavbě obchvatu, to se ale plánuje asi 20 nebo 30 let, takže nálada u veřejnosti je pochopitelná. I tak by obchvat byl za 6 až 7 let a celou tu dobu budeme trpět.“

Kraj stojí za obcemi

Do zavedení mýtného zbývá ještě několik měsíců. Tento čas chce iniciativa využít na to, aby si buď vymohla nulové mýtné, nebo naopak zpoplatnění silnice z Plzně do Klatov a z Horažďovic přes Kdyni do Domažlic.

Přesně o to samé usiluje podle náměstka hejtmana Pavla Čížek i Plzeňský kraj: „Stát postupuje opačně, napřed má mít jasný systém, a pak vybírat peníze. Systém by byl jednoduchý, říci si, že tranzitní kamionová doprava smí jezdit pouze po dálnicích a silnicích první třídy, maximálně po nějaké vybrané silnici druhé třídy tak, aby to bylo logické. A tím pádem by nemusely obce dělat nejrůznější opatření a omezení průjezdu nákladních aut.“

Česko-německou iniciativu proti mezinárodní kamionové dopravě mají obdržet kromě členů vlády také poslanci, ministr dopravy a i další instituce.

autoři: Jan Markup , Michaela Svobodová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Související