Modernizace trati z Plzně na České Budějovice začne v roce 2023

26. listopad 2021 17:28, aktualizováno

Vlakem z Plzně do Českých Budějovic za méně než dvě hodiny? Po zmodernizování železniční trati mezi Plzní a Horažďovicemi to tak bude. Cestování vlakem má být dokonce v tomto případě rychlejší než jízda autem. Projekt modernizace koridoru právě prošel úspěšně posouzením vlivu stavby na životní prostředí. Stavět by se mohlo začít v roce 2023.

Takzvaný proces EIA je schválený. Správa železnic musí přesto do projektu zapracovat několik připomínek. Podle vedoucího přípravy staveb Správy železnic Romana Kesla, ale nejde o nic zásadního. „Máme přepracovat trubní propustky na rámové a pak u tří mostů musíme zvětšit světlou šířku a výšku pro migraci zvěře a pro koridory,“ uvedl Kesl.

Modernizace trati směrem z Plzně na České Budějovice je zatím především prací projektantů. Ti se snažili zapracovat i podněty starostů měst a obcí podél koridoru. „Domlouvali jsme se na možnostech průchodu územím tratí a samozřejmě prostupností pro obyvatele. To znamená, že vybudováváme podchody, mosty, aby byl umožněn průjezd cyklistů, vozidel i chodců. A tyhle varianty jsme si vždy odsouhlasovali s jednotlivými samosprávami,“ upřesnil Roman Kesl.

Správa železnic chce v nejbližších dnech podat žádost o územní rozhodnutí. Pak bude nutné počkat na vyjádření Plzeňského kraje. „Předpokládáme, že na začátku roku 2022 vypíšeme tendr na dokumentaci pro stavební povolení, v roce 2023 získání stavebního povolení a vypsání tendru na realizaci stavby,“ doplnil Roman Kesl s tím, že stavět by se mohlo začít v průběhu roku 2023.

Nový koridor téměř kopíruje původní trať

Celý úsek modernizované trati mezi stanicemi Plzeň - Koterov a Horažďovice - Předměstí měří 55 kilometrů. S dvojkolejnou tratí se počítá na třiceti kilometrech. Až na dvě výjimky kopíruje koridor původní trať. „Rozsáhlá přeložka je navržena mezi Horažďovicemi - Předměstí a Nepomukem v místě zastávky Velký Bor. Tam se bude trať posouvat až o sto metrů a v nové stopě povede zhruba v délce tisíc dvě stě metrů. Pak máme ještě jednu, která se nachází mezi Blovicemi a Zdemyslicemi, kde bude zhruba jeden kilometr tratě posunutý přibližně o třicet metrů,“ popsala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Ze současných 27 úrovňových přejezdů jich Správa železnic během modernizace 12 zruší. „Zároveň samozřejmě dojde k modernizaci a přestavbě stanic a zastávek. Nástupiště budou bezbariérová 55 centimetrů nad kolejí a délka nástupišť bude standardní 120 metrů s možností prodloužení na 150 metrů,“ doplnila Radka Pistoriusová.

O něco delší dvou set metrové bude kvůli rychlíkovým vlakům nádraží v Nepomuku. Součástí trati, na které se bude jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, bude rovněž evropský zabezpečovací systém ETCS. První vlaky by na zmodernizovanou trať měly vyjet v roce 2026.

autoři: Jan Markup , Michaela Svobodová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio