Jiří Kožíšek oživil starou techniku a stal se pánem světla v porcelánu
Designer porcelánu Jiří Kožíšek patří k více než dvěma desítkám umělců z regionu, kteří se zapojili do projektu Karlovarský salon. Prodejem uměleckých děl chtějí získat v příštím roce další peníze na stavbu jezdecké sochy Karla IV. v Karlových Varech.
Jiří Kožíšek z Karlových Varů oživil polozapomenuté techniky takzvané litofanie. „Říká se, že litofanie – předměty z porcelánu, byly v minulosti umístěny poblíž krbu. V průsvitu různě silného porcelánu vzbuzovalo světlo ohně pocit jakéhosi pohybu. Princip litofanie spočívá v tom, že motiv je znázorněn tloušťkou porcelánové hmoty. Čím je slabší, tím více světla skrz ní prochází a více svítí, čím je silnější, tím je světlo tmavší,“ popisuje umělec.
A právě jednu ze svých porcelánových lamp, která využívá právě principů litofanie, věnoval do dražby ve prospěch stavby jezdeckého koně v Karlových Varech. Je vysoká půl metru. Připomíná třeba domeček s kulichem, i když najít by se mohly možná i odvážnější interpretace.
Jak tedy vidí lampu vydávající hřejivé nažloutlé světlo její autor, Jiří Kožíšek? „Když mluvíte o tvaru, tu závažnost materiálu jsem chtěl odlehčit hravou formou soklu, vlastního těla lampy a hravou korunkou. Ta je na vrcholu proděravělá a trošičku svítí do stropu,“ popisuje svou práci autor, který je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Umělec, vedoucí výtvarník i pedagog
Pracoval jako vedoucí výtvarník ve vývojovém závodě Karlovarského porcelánu v ateliéru Lesov. Je docela pravděpodobné, že někteří lidé z Karlovarského kraje mohou mít doma třeba soupravu, na které jste se podílel.
„Během mého sedmiletého působení ve vývojovém závodu tehdejšího Karlovarského porcelánu jsem se stal autorem asi deseti tvarů. V řadě případů šlo o kompletní jídelní soupravy o šedesáti čtyřech kusech. Vyráběly je porcelánky v Nové Roli, ve Staré Roli, dokonce i v Horním Slavkově,“ říká Jiří Kožíšek, který od roku 2007 učil donedávna výtvarné disciplíny na Střední uměleckoprůmyslové škole keramické a sklářské v Karlových Varech. „Vedl jsem modelování a dekorování, dokonce až k maturitě,“ dodává ke své pedagogické práci.
Je známý také tím, že v Lokti organizoval mezinárodní plenéry, kde se scházeli různí umělci. „Věnoval jsem se tam hodně malbě kobaltem na porcelán, Ale plenér v Lokti pro mě byl vždycky takovým relaxačním nádherným klidným pobytem, zvlášť když po šesté sedmé hodině večer odjely autobusy s turisty. To jsem se pak věnoval právě malbě a kresbě, které se mimochodem věnuji dodnes,“ konstatuje.
Více v reportáži:
Související
-
Pryč s perspektivou. Ve světě fotografa Bořivoje Hořínka některá pravidla neplatí
Fotograf Bořivoj Hořínek si poslední dobou hraje při práci s prostorem. Vytváří iluze, které odporují zažitému vnímání a nepotřebuje k tomu ani počítač.
-
Fotografie Českého středohoří může pomoci karlovarské soše Otce vlasti
Fotograf Stanislav Kožený patří k více než dvou desítkám umělců z regionu, kteří věnovali svá díla do zvláštní dražby. Díky projektu Karlovarský salon chtějí získat...
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.