Abyste se radovali z dovolené…

22. červen 2016
Poradíme vám

Milan Kittner, člen představenstva Asociace cestovních kanceláří České republiky, si v cyklu pořadů „Poradíme vám“ povídal s moderátorem Stanislavem Juríkem. Řeč byla o aktuálních trendech v cestování i o tom, na co si dát při výběru a zajišťování vaší dovolené pozor. Vysvětlil také důležité pojmy související s cestováním. Zde jsme pro vás vybrali ty, které se vám budou asi nejvíce hodit.

Ochrana spotřebitele – ochrana zákazníka cestovní kanceláře

Pokud si cestovatel zakoupí zájezd, pak je zajištěna ochrana jeho peněžních prostředků a také jeho bezpečný návrat v případě, že už někde v zahraničí je a cestovní kancelář z finančních důvodů nemůže dostát svým závazkům (přivézt jej zpět).

Muž s batohem (ilustrační foto)

Český občan je chráněn nejvíce ze všech v Evropské unii. Jeho ochrana je opravdu mimořádná. Při sjednávání pojištění CK proti úpadku je stanoveno, že musí složit určité finanční prostředky, které poslouží jako případná spoluúčast na škodě. Novela zákona č. 159, která přišla s novým Občanským zákoníkem jako zákon č. 341/2015 Sb., s sebou mimo jiné přináší i prostředky, které může pojišťovna využít ke kontrole kondice, ve které se cestovní kancelář, již pojišťuje, nachází. Pojišťovna si při sepisování smlouvy může vyjednat jakékoliv nástroje, které v budoucnu případně dokážou, že kancelář se svými prostředky hospodaří dobře, a že nehrozí žádné nebezpečí, že klienti neodcestují nebo budou moci dovolenou využít jen zčásti.

Trendy v cestování a volbě destinací pro dovolenou Trendy v cestování a volbě destinací pro dovolenou
Důležité pojmy související s cestováním Důležité pojmy související s cestováním
Postup při stornu zaplaceného zájezdu a ztráta radosti z dovolené Postup při stornu zaplaceného zájezdu a ztráta radosti z dovolené
Bespečnost, nástrahy zájezdů a současné trendy Bespečnost, nástrahy zájezdů a současné trendy


Jak bezpečno je na konci světa?

Pro lepší orientaci a získání nejaktuálnějších informací týkajících se bezpečnosti různých lokalit ve světě je dobré využívat webové stránky Ministerstva zahraničních věcí – sekci cestujeme, z nichž čerpají zpravidla i všechny cestovní kanceláře. Zde probíhá pravidelná aktualizace a tak tu naleznete opravdu čerstvé informace.

Poznejte DROZD!

Velmi praktické je pro turisty, ale především cestovatele, kteří míří do vzdálenějších oblastí, i využívání systému DROZD. Jedná se o projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí. Cestovatel zde uvede své osobní údaje, kam jede, kde se bude pohybovat, jak dlouho setrvá v dané lokalitě apod. Systém pak umožňuje účinně organizovat případnou pomoc Čechům, kteří zde poskytnou informace o svém vycestování. Registrace může proběhnout s předstihem, těsně před odjezdem nebo dokonce až v průběhu cesty.

Pojištění cestovní kanceláře vs. cestovní pojištění (pojištěním cestujícího)

Zákonné pojištění cestovní kanceláře je povinnost podnikatelského subjektu splnit podmínky provozování koncesované živnosti – cestovní kanceláře. Nejedná se v tomto případě o pojištění cestovní, které čerpá klient!

Cestovní pojištění klienta je služba, kterou kancelář nemá povinnost ze zákona zahrnout do ceny zájezdu (pak je nutné se individuálně připojistit). Kvalitní společnosti však toto mívají již standardně v ceně zájezdu.

Situace se od roku 1989 velmi změnila. Každý, kdo se chystá na dovolenou, by si měl pečlivě prostudovat, na co se vztahuje jeho cestovní pojištění, jaké jsou výjimky apod.

Pojistná ochrana zahraniční cestovní kanceláře prodávající zájezdy v České republice

„Vždy bych se v první řadě zamýšlel nad tím, od koho zájezd kupuji,“ říká člen představenstva ACK ČR Milan Kittner k problematice nákupu zájezdů od zahraničních CK a dodává, „pokud chce zahraniční společnost prodávat zájezdy u nás, může tak činit v případě, že vyhovuje podmínkám české legislativy. Jestliže chce česká kancelář nakupovat a dále prodávat zájezdy zahraniční kanceláře, měla by dohlédnout na to, že zahraniční společnost vyhovuje legislativním podmínkám podnikání v ČR i podmínkám pojištění v ČR. Pokud si tím není jistá, měla by sama zájezdy raději dopojistit.“

Pojištění storna zájezdu

Existuje jen v případě storna ze strany klienta. Znamená jeho ochranu například v případě náhlých zdravotních problémů, kvůli kterým nemůže odcestovat. Spoluúčast klienta pak obvykle tvoří 20 % ceny zájezdu.

pohlednice (ilustr. obrázek)

Storno zájezdu

Klient CK dostává vždy informace (všeobecné smluvní podmínky), za jakých podmínek a kdy může případně zájezd stornovat.

a) ze strany CK
Pokud se ve lhůtě, která je určena zákonem, zájezd nenaplní, pak může CK přistoupit k jeho stornování. Může k němu dojít i v případě, že se vstupní náklady na realizaci zájezdu dramaticky zvýší například vlivem velké změny v měnovém kurzu apod. Možnosti storna ze strany CK přesně vymezuje zákon.

b) ze strany zákazníka
Zákazník může zájezd stornovat kdykoliv, ale musí respektovat stornovací podmínky (viz všeobecné smluvní podmínky). Čím blíže je k datu odjezdu, tím vyšší je storno poplatek. Takto CK minimalizuje své ztráty.

Ztráta radosti z dovolené

Nový pojem, který se objevil v zákoně. S jeho definicí je to jednoduché (CK nemohla dodat služby ve standardu a kvalitě, které byly předmětem smlouvy, vaše očekávání nebyla naplněna a existuje o tom relevantní doklad), s naplněním jeho podstaty už složitější. Nejdříve musí proběhnout reklamace u CK. Pokud ji neuzná, pak se lze obrátit na soud. Standardem většinou dnes ale bývá, že se CK snaží vyřešit aktuální problémy hned na místě v průběhu dovolené.

autor: Hana Plassová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.